مهمترین مراحل در سئو چیست؟
سئو یا بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو رقابتی است که در آن موفقیت فرآیندی زمان بر، دشوار و مستمر است. تکنیک ها و راه های زیادی برای به دست آوردن جایگاه بهتر در نتایج گوگل وجود دارد که همگی می توانند تاثیر مثبتی در این فرآیند داشته باشند، اما زمانی که به شکل صحیح و با اهداف مشخص به کار گرفته شوند، اثربخشی لازم را دارند. برای موفقیت در سئو در هر وب سایتی، به 3 سلاح اصلی نیاز داریم که عبارتند از:
سه اهرم کلیدی برای موفقیت سئو چیست؟
1- تکنیک های سئو
قبل از شروع هر فعالیت مرتبط با بازاریابی محتوا، به یک دامنه قوی و یک وب سایت سفارشی نیاز داریم.
بهینه سازی کد وب، رعایت اصول سئو در طراحی تجربه کاربری، علامت گذاری (Schema) برای درک بهتر ویژگی های صفحه توسط ربات ها، بهبود سرعت ترافیک وب سایت، نمایش صحیح در موبایل و مواردی از این قبیل می باشد. سئوی فنی نامیده می شود.
2- بازاریابی محتوا
موفقیت در سئو بدون محتوا تقریبا غیرممکن است. البته منظور ما فقط محتوای متنی نیست، بلکه تصاویر، فیلم ها، صداها و حتی مطالبی که در وب سایت خود ارائه می کنیم نیز در پاسخ به نیاز کاربران و درک کیفیت محتوا موثر است.
فعالیت هایی از جمله شناسایی کلمات کلیدی مهم، تجزیه و تحلیل رقبا، توسعه استراتژی های محتوا، تولید محتوای ارزشمند، برچسب گذاری و دسته بندی موضوعات، ایجاد لینک های داخلی و غیره.
3- پیوند هدف
فعالیت مستمر و هدفمند در شبکه های اجتماعی، وجود انجمن های ویژه، دریافت بک لینک از وب سایت های معتبر و مرتبط، خرید رپورتاژ تبلیغات در رسانه های پرمخاطب و ... را سئوی خارج از صفحه می گویند. رویدادهایی که خارج از سایت ما رخ می دهد مستقیماً بر موقعیت و رتبه ما تأثیر می گذارد.در زمینه سلامت جسم و روان در جامعه، اقتصاد، سرمایه گذاری، قانون و عدالت، قانون مدنی و به طور کلی سرنوشت انسان (پول شما، زندگی شما) فقدان محتوای با کیفیت و سئو فنی. عامل دیگری به نام اعتبار، تخصص و اعتماد (E-A-T) در اینجا مهم خواهد بود. در واقع اینکه چه کسی محتوا را منتشر کرده است حتی مهمتر از کیفیت محتوا است.
در زمینه های دیگر مانند شرکت های تجاری، فروشگاه های آنلاین یا مجلات خبری و سرگرمی؛ تمرکز بر ارائه محتوای با کیفیت بالا در یک پلتفرم با کیفیت بالا میتواند شما را به صفحه اول نتایج گوگل برساند، اما اگر میخواهید رتبه 1 را کسب کنید و با سایت قدیمی خود رقابت کنید، باید ما یک پیوند خارجی به وبسایت خود هستیم.
0- استراتژی سئو
استراتژی یعنی تعیین اینکه چه کاری را نباید انجام داد! قبل از طراحی وب سایت، تولید محتوا و یا حتی صرف هزینه برای افزایش اعتبار وب سایت خود، باید بدانیم که هدف اصلی سرمایه گذاری در سئو چیست.
شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای هر شرکتی متفاوت است، به عنوان مثال برای فروش آنلاین، افزایش فروش و جذب مشتریان جدید مهم ترین معیار موفقیت است، اما برای شرکت های تجاری، تعداد تماس های انجام شده در مشاوره. تیم هر روز از سوی دیگر، برای یک مجله اینترنتی یا سایت خبری که تبلیغات منبع اصلی درآمد آن است، تعداد بازدیدهای روزانه و زمانی که کاربران در وب سایت می گذرانند، مهم ترین شاخص ارزیابی عملکرد است.
باید بپذیریم که وب سایت نمی تواند در نتایج جستجو برای همه کلمات کلیدی به جایگاه اول برسد.
هدف ما از تدوین استراتژی سئو این است که خط قرمز کسب و کار خود را مشخص کنیم تا بتوانیم زمان و سرمایه ارزشمند خود را بر روی شرایط و صفحاتی متمرکز کنیم که بیشترین ارزش را برای کسب و کار ما فراهم می کند.سئو کلاه سیاه و کلاه سفید
استفاده از تکنیک های سئو برای جلب رضایت مشتریان و رعایت استانداردهای تعیین شده توسط گوگل برای رسیدن به بالای نتایج جستجو را سئو کلاه سفید می نامند.
سادگی، صبر و صداقت؛ سه ویژگی اصلی سئو کلاه سفید وجود دارد
برعکس، تلاش برای بهره برداری از نقاط ضعف موتورهای جستجو و استفاده از تکنیک هایی برای فریب دادن آنها به سئو کلاه سیاه معروف است. در این روش ها معمولاً حداقل ارزش و توجه به رضایت کاربر و کیفیت محتوا داده می شود. البته حداقل یک بار در ماه گوگل این تکنیک های کلاه سیاه را شناسایی کرده و وب سایت هایی را که از این روش استفاده کرده اند جریمه می کند.
سئو کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه سفید
سئو کلاه خاکستری به روش هایی اطلاق می شود که با استانداردهای توصیه شده توسط گوگل مطابقت ندارند، اما تشخیص آنها برای ربات های گوگل آسان نیست، بنابراین امکان جریمه در وب سایت گوگل کاهش می یابد و می تواند به رشد سایت کمک کند.
یک نکته بسیار مهم این است که بین سفید، خاکستری و سیاه مرز باریکی وجود دارد و بسیاری از اقدامات ما مطابق با استانداردهای گوگل می تواند به سبک سیاه تبدیل شود!
مثلا؛ ایجاد محتوای مفید و کاربردی یکی از بهترین ابزارها برای بهبود سئوی سایت است، اما وقتی روی رضایت کاربر تمرکز می کنیم و کلمه کلیدی را تکرار می کنیم پر کردن یا طولانی شدن محتوا بدون دلیل، تقریباً در حاشیه خاکستری قرار می گیرد. اگر جلوتر برویم و بدون ایجاد ارزش جدید، مطالب سایت های دیگر را کپی کنیم، تقریباً وارد منطقه سیاه سئو شده ایم.
در نتیجه حتی تولید محتوا که یکی از با ارزش ترین فعالیت ها در زمینه سئو است، می تواند خاکستری یا سیاه به نظر برسد و باعث شود جایگاه خود را در نتایج جستجو از دست بدهیم.برای اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله 10 تکنیک سئو کلاه سیاه که توسط گوگل معرفی شده و جریمه می شود را مطالعه کنید.
- ۰۱/۰۵/۱۳